Choklad och hallonmacarons
Publicerat den

Vaniljmacarons med hallon och chokladfyllning
 
Chokladmacarons med chokladfyllning. Byt ut hallonpuréen mot samma mängd grädde i fyllningen.
 
Dessa macarons är riktigt goda, fyllningen är inte för söt, så den passar perfekt med de söta kakorna.
 
Jag använde mig av ett vaniljmacaronrecept från passionforbaking.com, men det går precis lika bra att göra chokladmacarons som jag tänkte skriva om här. 
Många tror att det är väldigt svårt att göra macarons, vilket jag höll med om när jag först försökte baka macarons. Jag har prövat många recept ända tills jag hittade ett som funkade för mig. Det tar inte heller lika lång tid som många andra macaronrecept, för kakorna behöver inte stå framme och stelna före de bakas. 
 
Ingredienser:
125 g florsocker
50 g mandelmjöl
3 msk kakao
60 g/2st rumstempererade äggvitor(låt äggen ligga i ljummet vatten i några minuter så blir de snabbt rumstempererade)
3/4 dl strösocker
 
200 g mörk choklad
0,5 dl grädde
2 dl frusna eller färska hallon
 
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Mixa florsockret, mandelmjölet och kakon i en matberedare tills allt blir ett fint pulver.
3. Vispa de rumstempererade äggvitorna tills det blir ett skum. Häll i strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills det blir ett vitt skum som liknar raklödder.
4. Vänd i en tredjedel av florsockerblandningen i taget tills allt är blandat. Rör inte för länge, för då kommer macaronsen att spricka i ugnen. När du inte längre ser några spår av florsockerblandningen bland äggskummet och smeten är smidig ska du sluta röra.
5. Lägg smeten i en spritspåse och spritsa ut jämnstora cirklar på en plåt täckt med bakplåtspapper. Slå plåtarna mot bänken några gånger så att alla luftbubblor kommer ut ur kakorna. Grädda i ugnen i ca 12-15 minuter.
6. Låt svalna och gör fyllningen.
 
Ganache:
1. Värm hallonen i mikron tills de börjar ånga. Passera hallonen genom en sil öven en bunke så att du får en hallonpuré. 
2. Hacka chokladen och lägg i en mikrovågsvänlig bunke eller skål.
3. Värm grädden på spisen eller i mikron tills den börjar att småkoka och rör i tre matskedar av hallonpuréen i grädden. Häll den varma blandningen över chokaden och låt stå i ca två minuter.
4. Vispa ihop chokladblandningen tills det inte finns några klumpar kvar. Om all choklad inte smält kan man sätta in skålen i mikron på hög effekt 10 sekunder åt gången tills all choklad har smält.
 
Spritsa fyllningen på varannan kaka och lägg en kaka ovanpå. Låt macaronsen stelna i kylen i ca 30 minuter före servering. 
Lycka till!
Silke
 
 



Mats

Snygg blogg! Jag tycker om bloggar med arkiv och kategorier och som handlar om något precis som din...och min). I ditt fall är det också nödvändigt eftersom man skall kunna hitta olika recept.
Skall du inte presentera dig själv också.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?

hittarecept.se