S'mores cookies
Publicerat den

 
 
Jag älskar s'mores! Krämig choklad, krispigt kex och kladdig marchmallows. Dessa kakor är precis lika goda, fast som kakor!
 
Blir ca 20-25 kakor
Ingredienser:
200 g/ 3 dl + 2 msk(löst packat) mjöl
170 g/ 2 dl strösocker
85 g/ lite mer än 2 dl kakao
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
212 g mjukt/rumstempererat smör
 
50 g minimarshmallows
1 äggvita
60 g finmalda hasselnötter
50 g choklad
 
Gör så här:
1. Rör ihop alla de torra ingredienserna. 
2. Tillsätt det mjuka smöret och rör tills allt är blandat. 
3. Låt stå i kylskåpet i ca 20 min. 
4. Rulla degen till ca 25 lika stora bollar. Gör en grop i mitten på varje och lägg i tre minimarshmallows. Rulla sedan ihop den till en boll igen. 
5. Doppa bollen i äggvitan och rulla sedan i de finmalda hasselnötterna. 
6. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. 
 
Lycka till! 
Steg för steg bilder och originalreceptet finns på http://www.passionforbaking.com/blog/2011/11/14/smores-cookies/
 
Silke
 
 
 
 



Skriv ditt namn..

Gjorde dom här idag, allt gick bra fram till gräddningen. Gjorde exakt som de stod i receptet å kollade på bilderna på den andra sidan, men i ugnen flöt de bara ut mer å mer å blev till slut super tunna, jätte fula å knappt runda. Vet du vad som kan ha blivit fel?

Svar: Hmm, jag känner inte igen att det blev så för mig, men det skulle kunna bero på lite olika saker. Jag har ju inte gjort receptet, men jag kan gissa att de inte ver tillräckligt kylda eller att du kan behöva mer mjöl. Om de inte "puffade" upp sig kan det bero på att bikarbonatet inte har jäst kakorna som de skulle i ugnen.
Jag hoppas att du kan få någon hjälp av det, och lycka till med framtida bak :)
//Silke
mybakingaddiction.blogg.se



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?

hittarecept.se