S'mores kladdkake-cupcakes
Publicerat den

 
 
S'mores är nog något av det bästa jag vet under de ljumna sommarkvällarna jag spenderat framför en eld. Smält, karamelliserad marshmallow, kladdig choklad och krispgt kex kan knappast bli bättre. 
Nu när vi går mot mörkare och kallare tider behöver det inte betyda att man inte kan äta s'mores! Dessa muffins smakar precis lika bra, om inte bättre och kombinationen av kladdkaka, digestive och marshmallowig maräng kan väl knappast gå fel?
 
De är väldigt mastiga med kladdkakan, så jag rekomenderar att de görs i ministorlek, men självklart går det lika bra att göra de till stora muffins också.
 
Till 24 minimuffins/ 12 normalstora:
Digestivebotten:
100 g (8 st) digestivekex eller andra liknande 
50 g saltat smör
1 msk ljus sirap
Minimarshmallows (valfritt)
Kladdkaka:
100 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
Maräng:
2 äggvitor
2,5 msk vatten
1 dl + 1 msk strösocker
 
Gör så här:
1. Sätt ugen på 175 grader.Smula digestivekexen och smält smöret. Blanda digestive, smör och sirap och pressa ut i botten på formarna.
2. Fördela 3 minimarshmallows (fler om du gör normalstora cupcakes) på bottnarna och grädda i ca 5 min eller tills de är uppuffade och gyllenbruna. 
3. Sänk ungsvärmen till 150 grader. Smält smöret, rör i resten av ingredienserna direkt i kastrullen. Var försiktig så att smeten/smöret inte är för varmt när äggen tillsätts, då blir det äggröra ;)
4. Grädda i ca 24 min. De ska vara lite lösa i mitten, men inte flytande. 
5. Koka upp socker och vatten till 119 grader, eller i ca 5 min. Sockerlagen ska inte vara gyllende. 
6. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och häll i sockerblandningen när den är tillräckligt varm. Fortsätt vispa tills du känner att skålen är sval på sidan, ca 5 min. Elvisp/standmixer är nödvändigt!
 
7. Spritsa/bred på marängen på muffinsarna. Bränn marängen med en brännare, eller sätt in muffinsarna snabbt på ungens grillfunktion tills de är gyllende. 
 
Lycka till!
Silke
 
 
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?

hittarecept.se