Julgodis: Havssaltkola
Publicerat den



Salt och sött är en kombination som passar jättebra tillsammans, speciellt kola och salt eller choklad och salt. Innan jag smakade det tyckte jag att det lät rätt konstigt, men denna kolan är jättegod och har en len konsistens. Perfekt till julen! 
Samma ingredienser brukar jag ancända när jag gör kolasås, allt man behöver ändra är koktiden. Förkorta koktiden till ca 20 min på låg värme så blir det en perfekt kolasås!

Ingredienser(ca 30 kolor):
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde
Lite mer än 0,5 dl ljus sirap
1 krm salt
Extra havssalt att strö över

1. Blanda socker, grädde, sirap och salt i en kastrull och koka upp.
2. Rör i den kokande smeten tills den når 120-124 grader, om du inte har en termometer kan du göra ett kulprov. Droppa lite av smeten i ett glas kallt vatten och ta upp den, om smeten går att rulla till en mjuk kula är kolan klar. Man kan även se på smeten att den blir tjockare när den inte kokar lika intensivt och med större bubblor.
3. Häll ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Under tiden kolan svalnar kan man ta en lättoljad degskrapa eller kniv och trycka längs kanterna för att få raka kanter. 
4. Skär upp kolan med en skarp kniv när den svalnat helt och linda eventuellt in kolorna i  bakplåtspapper.

Lycka till!
Silke









NAMN
 

MAIL


URL





Spara?

hittarecept.se